شهریار زرشناس در گفتوگو با پایگاه خبری حوزه هنری، درباره نقش آموزش و تربیت نیروهای انقلابی در نشر و تکثیر اندیشه و فرهنگ متعالی انقلاب اسلامی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی تفکر انقلاب در بستر اسلام شکل گرفت و در کانون های اجتماعی برخاسته از متن مردم، دستاوردهای بسیاری را کسب کرد، اما به مرور به دلیل رخنه و توطئهها تفکرات نئولیبرالیسم و سکولاریسم در جامعه شبهروشنفکری ظهور و بروز کرد و عرصه هنر و ادبیات نخستین خاستگاه این رخداد بود. متاسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خود با نیروهای تکنوکرات توان مقابله با این جریان فکری را نداشته و ندارد. برای همین بزرگترین عرصه برای خنثیسازی و کمرنگ کردن این سبک تفکر غربی در جامعه نشر تفکر انقلابی است.
وی ادامه داد: حوزه هنری انقلاب اسلامی در سال های ابتدایی انقلاب در دست نیروهای انقلابی بود اما به دلایلی مدیریت و فرمان این مرکز مهم به دست همان تکنوکراتهایی افتاد که اعتقادی به فرهنگ و هنر ناب انقلاب اسلامی نداشتند، اما چند سالی است که حوزه هنری بر مدار همان اصول بازگشته و همین مهم نتایج بسیاری را در بر داشته. مرکز آموزش حوزه هنری با تربیت نیروهای انقلابی در پی آن است که بتواند دست به تکثیر و نفوذ اندیشه انقلاب در بدنه جامعه بزند. تفکر انقلابی تنها تفکری است که می تواند در برابر اندیشه نئولیبرالیستی و سکولار غرب ایستادگی کند و افراد شبهروشنفکر را از دایره اثرگذاری بر جریان کلان فرهنگ دور نگاه دارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: هنر روشنفکری، هنری صنفی است؛ در حالی که هنر انقلابی به نیت اصلاح جامعه و اثرگذاری بر بدنه جامعه و اصلاح آن وارد میدان میشود، یک هنرمند انقلابی دغدغه مشکلات جامعه، رفع بحرانها و حضور در کف خیابانها را دارد. او میخواهد اثرش در زندگی مردم جاری باشد. اما روشنفکرانی که به هنر برای هنر اعتقاددارند و میخواهند که الگوی غرب را عینا در داخل پیادهسازی کنند اصلا به فکر جامعه، مردم و عامه نیستند و تنها به این میاندیشتند که چگونه میتوان با ورود به عرصههای جدید به شکل صنفی رنگ غربی به خود بگیرند و چگونه در زمره افرادی با شاخصههای غیر بومی گنجانده شوند. امروز تنها نهادی که توانسته در مقابل این جریان ایستادگی کند حوزه هنری انقلاب اسلامی بهویژه مرکز آموزش است که با تربیت نیروهای انقلابی میتواند جریان را به نفع نیروهای انقلاب برگرداند.